Przyszłość sprzątania: poznaj mapę trendów cleangang i TrendRadar

Przyszłość sprzątania: poznaj mapę trendów cleangang i TrendRadar

Jak trendy społeczne i nowości technologiczne wpływają na zmiany naszych zwyczajów dotyczących sprzątania? Bardziej niż myślisz! Wraz Moniką Borycką, badaczką trendów i założycielką TrendRadar opracowaliśmy pierwszą w Polsce mapę trendów i mikrotrendów związanych z utrzymaniem czystości w naszych domach. Zero waste, decluttering, smart waste management, sprzątanie jako medytacja i więcej zabawy - to tylko niektóre trendy omówione w raporcie “Przyszłość sprzątania”.

Cleangang zagląda w przyszłość

W ubiegłym roku opublikowaliśmy wyniki badań, które przeprowadziliśmy wraz z SW Research na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków. Sprawdziliśmy w nich nasze obecne zwyczaje, wpływ czystego otoczenia na nasz dobrostan, zbadaliśmy różnice międzypokoleniowe oraz nasze podejście do ekologicznych środków czystości. Tym razem zaglądamy w przyszłość i przyglądamy się trendom, które na nią wpływają.

– Przygotowaliśmy raport, który ukazuje najnowsze trendy i mikrotrendy dotyczące szeroko pojętego utrzymywania czystości i konserwacji przedmiotów. Do współpracy przy tworzeniu mapy trendów i mikrotrendów zaprosiliśmy niezależną badaczkę, Monikę Borycką. Wspólnie przyjrzeliśmy się temu, jak zmieniają się nasze nawyki i z dużą satysfakcją obserwowaliśmy manifestacje tych trendów w naszej ofercie – mówi Marek Bona, współzałożyciel marki cleangang.

– Sprzątanie to “ludzka sprawa”, wszak wszyscy sprzątamy i lubimy przebywać w uporządkowanej przestrzeni, a to powoduje, że także w tym obszarze odzwierciedlają się dynamiczne i znaczące przemiany, które obserwujemy dziś na gruncie społecznym, technologicznym i klimatycznym. Trendy często manifestują nasze wartości i aspiracje, stąd przemiany społeczne widoczne są w opowieści o tym, jak zmienia się nasze sprzątanie – dodaje Monika Borycka, założycielka TrendRadar.

Przyszłość sprzątania – mapa trendów i mikrotrendów 2024

Wśród najważniejszych trendów, które znalazły się na mapie znalazły się tematy powiązane z coraz większą troską o klimat, jak i odzwierciedlenie zmiany domowych ról kobiet i mężczyzn oraz aspiracji do lepszego, przyjemniejszego codziennego życia.

Przyszłość sprzątania - mapa trendów cleangang

1. Naturalna czystość

Jeden z najsilniejszych trendów w ekologicznym sprzątaniu związany jest z wybieraniem naturalnych lub roślinnych środków czystości. Wśród argumentów, które za nimi przemawiają są zarówno kwestie środowiskowe, jak i zdrowotne – naturalne środki są zwykle łagodniejsze dla skóry, układu oddechowego i nie powodują alergii. 

Obok tradycyjnych “sposobów babci” przykładem wpisującym się w trend jest seria produktów cleangang Nature All: naturalnych i biodegradowalnych środków w przyjaznych środowisku opakowaniach. Ich ekologiczne wartości potwierdzają certyfikaty EU Ecolabel, Carbon Neutral i V-Label

2. Do it together, czyli naprawmy to razem 

Coraz popularniejszy jest również ruch odnawiania, naprawiania i czyszczenia ulubionych przedmiotów. Wydłużanie życia rzeczom to krok w kierunku zmniejszania konsumpcji i wyrzucania wciąż sprawnych urządzeń, które potrzebują jedynie małego odświeżenia. Co ciekawe, wokół tego trendu powstają mikrospołeczności, które modyfikują ruch „zrób to sam” (DYI), przechodząc do „zróbmy to razem (DIT). 

Specjalistyczne i skuteczne produkty cleangang pomagają odnowić m.in. buty, wyroby skórzane, a nawet piekarnik lub szybę kominka. Coraz popularniejsze są także firmy usługowe oferujące naprawę sneakersów.

Refilling jest jednym z najsilniejszych trendów

3. Refilling i sprzątanie zero waste

Zero waste to jedna z najbardziej przyjaznych środowisku postaw opierająca się na szacunku dla otaczających nas dóbr. Oznacza to produkcję z wytrzymałych materiałów, by mogły służyć jak najdłużej, czy rezygnację z jednorazowych przedmiotów. W kontekście sprzątania ten trend często manifestuje się poprzez poszukiwanie coraz bardziej ekologicznych alternatyw dla tradycyjnych opakowań oraz oferowanie klientom opcji uzupełniania wcześniej nabytych opakowań wybranymi środkami czystości (refilling). 

Opakowania płynów cleangang z serii Nature All są wykonane z innowacyjnego polimeru, w którego produkcji ropę naftową zastąpiła trzcina cukrowa. W naszej ofercie są także butelki z wymiennymi spryskiwaczami.

4. Wysoka koncentracja środków czystości, czyli mniej lania wody

Wg raportu UNESCO na całym świecie 2 mld osób (26% populacji) nie ma dostępu do bezpiecznej wody pitnej. Prognozuje się, że niedobory będą się powiększać. W odpowiedzi na kryzysy wodne poszukuje się nowych rozwiązań, także w kategorii sprzątania, umożliwiających oszczędzanie wody. Na rynku widać wzrost zainteresowania koncentratami do samodzielnego rozcieńczania. Walka o "mniejsze lanie wody" to także starania o bardziej wodooszczędny łańcuch dostaw produktów, czyli zminimalizowanie zużycia na poziomie produkcji.

Produkty cleangang są wysoko skoncentrowane, przez co zmniejsza się zużycie wody przy produkcji. Mniejsza ilość wody to mniejsza masa, co pozytywnie wpływa na ograniczenie śladu węglowego przy transporcie.

5. Inteligentne sprzątanie

Aktualnie nowoczesne technologie, takie jak Internet Rzeczy, sztuczna inteligencja oraz analiza danych w czasie rzeczywistym, rewolucjonizują sektor sprzątania, czyniąc go bardziej efektywnym, zrównoważonym i elastycznym. Wykorzystanie autonomicznych maszyn do sprzątania stało się standardem, zwłaszcza w dużych obiektach komercyjnych. 

Samsung Bot Handy został zaprojektowany jako dodatkowa ręka w domu. Wykorzystuje sztuczną inteligencję do rozpoznawania i przenoszenia obiektów o różnych rozmiarach i wadze. Może pomóc w sprzątaniu pomieszczeń czy sortowaniu naczyń.

6. Smart waste management

Podejście Smart zaczyna przenikać również do procesu usuwania odpadów. Cyfrowe zarządzanie odpadami stanowi innowacyjną strategię w gromadzeniu i obsłudze śmieci. Ta technologia opiera się na Internet of Things (IoT) – inteligentne systemy zarządzania odpadami dostarczają informacji dotyczących wzorców powstawania odpadów oraz zachowań związanych z ich usuwaniem. 

Czujniki poziomu napełniania RecycloBin UltraEye dokładnie mierzą poziom napełnienia pojemników za pomocą wiązek ultradźwiękowych. Poziomy napełnienia są wyświetlane w aplikacji mobilnej.

7. Architektura porządku, sprzątanie jako „medytacja”

Gromadzimy coraz więcej przedmiotów, dlatego utrzymanie porządku staje się coraz większym wyzwaniem. Globalny trend minimalizmu i próba ograniczenia konsumpcji powoduje potrzebę przemian w naszych wnętrzach. Dążenie do stworzenia bardziej uporządkowanych i schludnych przestrzeni odzwierciedla popularność declutteringu. Warto zaznaczyć, że ten nurt współgra z rosnącą troską o dobre samopoczucie, które jest łatwiejsze do osiągnięcia w bardziej uporządkowanym domu. Dla wielu osób sprzątanie i porządkowanie przestrzeni staje się też formą medytacji czy ukojenia, wspierającą dbanie o kondycję psychiczną.

Na polskim rynku o declutteringu mówią m.in. @cleanfluencerki, które w zabawny sposób pokazują nowe nawyki, które pozwalają utrzymać dom w czystości.

Męskie sprzątanie zaczyna być modne

8. Męskie sprzątanie

Przeprowadzone w marcu 2023 roku badanie cleangangu i SW Research wskazywało, że sprzątanie wciąż ma płeć. “Sprzątam tylko ja lub głównie ja” - deklarowało tylko 30% badanych mężczyzn, i 62% kobiet. Podejście do "męskiego sprzątania" jednak ulega wyraźnemu przedefiniowaniu. W ostatnich latach następuje zmiana ról płci w gospodarstwach domowych.

Okazuje się, że mężczyźni dbający o dom mogą stać się gwiazdami mediów społecznościowych, czego przykładem jest TidyDad — influencer z Nowego Jorku. W Polsce wciąż brakuje takich osób.

Sprzątanie jako coś przyjemnego? To jeden z nowych trendów

9. Sprzątanie jako coś przyjemnego

Na ogół nie lubimy sprzątać, a niechęć ta rośnie w nas od dziecka. W ostatnim czasie rośnie liczba propozycji dla rodziców, którzy wykorzystując specjalne zaprojektowane zabawne gry i zabawy, zachęcają swoje dzieci do zaangażowania się w porządki. Również dorośli próbują "hackować" sprzątanie, czyniąc je bardziej przyjaznym. Powstaje wiele serii produktów o bardziej atrakcyjnym designie, które umilają z pozoru nudne i przyziemne czynności.

Żywe, radosne kolory jako jeden z trendów estetycznych wkrada się ze świata mody do świata wyposażenia AGD czy środków czystości. Pionierem takiej komunikacji jest marka cleangang, która walczy o odczarowanie sprzątania.

Poznaj pełen raport

Oprócz omówionych wyżej zjawisk, na mapie trendów przygotowanej przez cleangang i TrendRadar znajdziemy dziesiątki powiązanych z nimi mikrotrendów, które w kolejnych latach mogą dodatkowo zyskiwać na znaczeniu. Pełen raport z szerszym omówieniem pobierzesz TUTAJ.